Planera in din återhämtning

2020-06-16

Fyll på dina energidepåer med både passiva och aktiva stunder, vila när det behövs och gör sånt du mår bra av. Återhämtning behövs varje dag. I nån form. Mer eller mindre. 

Planera är det magiska ordet.

På samma sätt som du planerar och strukturerar upp din arbetsvecka behöver du planera in din tid för återhämtning. Målet är att återhämtningen ska ingå naturligt och självklart i din vardag. Du orkar mer, tänker klarare och mår bättre om du även planerar för att ta hand om din hälsa. 

Vi önskar dig både goda avkopplande och energiskapande stunder !

Våra fyra återhämtningstips!

  • PASSIV återhämtning ger bra nedvarvning och avkoppling. Kanske satsa på att läsa, lyssna på musik och umgås!
  • AKTIV återhämtning kan vara fysisk aktivitet utan krav och måsten! Att röra på sig och träna behöver inte ta alltför mycket kraft och tid, bara att lite rörelse blir av. Måttlig träning och promenader är tillräckligt. 
  • Vila när det behövs och sov när det är dags att sova. Då är det lättare att ta hand om dig själv när du är vaken.
  • Kom ihåg att göra sådant du tycker är ROLIGT – positiva och stimulerande aktiviteter gör att dina batterier laddas om med ny energi. Kan vara klokt att vara i god fas med de tidigare tre råden innan du slår på stora nöjesplanerna.