Tips för bättre arbetsmiljö på hemmakontoret

2022-01-10

De senaste åren har inneburit stora omställningar för alla. Pandemin ser ut att fortsätta under 2022 och vinterns ledighet inleds med nygamla restriktioner vilket för många innebär mer arbete hemifrån även efter årsskiftet.

Därför listar vi här våra 4 bästa tips för bättre arbetsmiljö i hemmet:

 

- Variera dina arbetsställningar och ta regelbundna pauser

  • Om möjligt variera mellan sittande och stående position under dagen
  • Försök komma ut på promenad för att undkomma stillasittande, det ger en positiv effekt på kroppen
  • Planera in regelbundna pauser annars glöms de lätt bort

- Använd rätt utrustning

  • En bra stol är viktigt för att få en ergonomisk arbetsställning
  • Externt tangentbord och mus samt förhöjd skärm hjälper mot värk i axlar och nacke
  • Se över lampor för bästa ljus. Byt till kalla ljuskällor och undvik bländning

- Skapa struktur i arbetet

  • Planera in korta pauser mellan dina möten för återhämtning och reflektion
  • Ha regelbundna avstämningar med chefen och kollegor för att undvika missförstånd och extra arbete
  • Planera och strukturera arbetet för dagen, veckan, månaden

- Bättre digitala möten

  • Ha ett bra headset, dålig ljudkvalité skapar irritation. Gärna ett trådlöst för bättre rörlighet
  • Skapa tydliga strukturer för möten så att alla får komma till tals
  • Ha inte möten i onödan, en full kalender skapar stress